alla har fel

Jag gick ut i regnet och sedan slutade det plötsligt, och blev sol och fuktigt som i ett växthus, och alla sniglar kom fram och lade sig i slalommönster över trottoarerna. Jag funderade över Agneta Klingspors inlägg i det vi nu kanske kan kalla manifest-debatten: hon tycker att det är korkat att tolka manifestet hon skrev under som att allt är bra och gullegull, det är istället ett öppet fönster, tvärdrag – ja, det kan man väl lugnt påstå, skillnaden mellan våra uppfattningar består väl då i att hon tycker att detta är något positivt och att jag tycker att det är fullständigt meningslöst. Alltså, jag tycker att det är en icke-ståndpunkt. Jag tycker dessutom att det är den ståndpunkt som är den dominerande ståndpunkten, och som därför även på grund av detta är meningslös. Men alla som hyser denna icke-ståndpunkt verkar ju anse att författarna av manifest nummer ett även de hyser icke-ståndpunkter, eftersom deras manifest var formulerat i negationer, här har vi kanske en ny debatt-trend? ”Din åsikt är inte ens en åsikt!”.

Jag fattar inte hur det plötsligt kan komma sig att alla tycker att det ska vara så himla härligt med litteraturen, att den är något man inte ska bege sig in i med negativt formulerade mål till exempel, man ska vara POSITIV och ÖPPEN. Men tänk om man inte är det då? Eller vad tusan, tänk om man bara inte känner för att vara det?

Nu regnar det igen. Jag skall nu knyta på mig ett förkläde och tillreda a splendid dinner with delightful dishes. Hej, hörs.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “alla har fel

  1. Läsare

    Det är väl ingen som tycker att allt är så förbannat härligt helt plötsligt. Motmanifestet är ju ett skämt, ett hån, ett finger i näsan på de sju. Då är väl det enda svaret som funkar att blåsa på, att överdriva, att göra det motsatta till det unket instängda som lördagen luftade. Och där, om inte annars, fungerar väl motmanifestet rätt väl – om inte annat eftersom det uppenbarligen retar gallfeber på, och feltolkas, av både en och en annan.

  2. RH

    …och alla singlar kom fram och lade sig i slalommönster över trottoarerna.

    Läste jag först och log och blev glad för din skull. Kanske så du omedvetet menade?

  3. Snyggt RH,
    Fast efter att ha läst Klingspors snutt så tolkar jag det nog mer som att det är hon som ligger i slalommönster över trottoarerna.

    Knulla runt, Therese! Var inte så pryd och estetisk. Livet är en härlig fest och röka braja.

    Så tolkar jag det och kalla det gärna för personangrepp. Eller kanske överdrift?

  4. fransyskan H

    Jag tycker ända nanstans det är toppen att denna debatt kom igang. Sällan har man läst sa tydliga och klart formulerade standpunkter om nutida svensk litteratur i svensk press (och diverse bloggar) och jag blir glad av 1. manifest nr 1 och kommentarerna fran människor som däri läst nagot främst positivt och som formulerat detta pa ett tydligt och ”argumenterat” vis, (mycket uppmuntrande!), liksom av 2. din text i Expressen ang. ”manifest” nr 2, Therese, som även den far mig pa gott humör – det gör gott att läsa den sortens starka asikter publicerade.

    Hösten börjar lovande.

    Och, haha, Karin! Say no more. Livet är ett härligt manifest, menar du, i vilket alla far tycka precis vad de vill, varför sätta gränser, ja varför rangordna nagonting överhuvudtaget när alla kan fa vara sa härligt friiia och openminded – lat fjäderpennorna dansa.

    Glada hälsningar fran Helena Lindberg (man kan ju inte fortsätta gömma sig bakom en pseudonym i denna manifestliga arstid, right).

    Knulla runt. Fantastiskt.

  5. Du brukar skriva att du ”får” den ena eller andra fantastiska maträtten… är det du som lagar mat hela tiden?

  6. Therese

    Andreas, haha, så mycket fantastisk mat brukar jag väl inte få..? Roligt om det verkar så i och för sig.
    Men nej, om jag skriver att jag får mat så innebär det nog alltid att någon annan har lagat den. Fast rätt ofta när jag ”får” mat så får jag den inte i betydelsen att den ges till mig, utan är med och betalar för den när jag är ute och äter. Eh, ibland får jag mat på restaurang också iofs, alltså som i att någon annan både lagar den och betalar den. Men det händer mindre ofta. Jag får en del fin mat i jobbsammanhang också. Där får jag nog den bästa mat jag får.
    Fast sen lagar jag ju mat också. Idag ska jag koka gryta! (Kommer dock inte att beskrivs som ”jag fick gryta”.)

    (Det var mycket roligare att svara på en kommentar om mat än om manifest kände jag… :)

Kommentera

