paint a vulgar picture

picture of dorian gray

-Förtjusande målning Basil, men den är så väldigt… figurativ… n’est-ce pas..?

 

De har gjort film av Dorian Grays porträtt igen, läser jag i Harper’s Bazaar. Dorian Gray spelas av Ben Barnes, som tidigare varit prins Caspian i Narnia-filmerna – verkligen bra roller, men jag tycker nog att han ser lite för rekorderligt och träigt snygg ut, svärmorsdröms-snygg,  jag skulle önska mig någon som man iallafall anar något lite mer syndfullt i… men tyvärr sålde väl aldrig en tjugoettårig Jonathan Rhys Meyers sin själ till djävulen, så han är ju lite för gammal nu.

Fast det riktigt oroande är att filmen enligt artikeln skiljer sig väldigt mycket från Wildes original, ”more adult and gory, to be exciting to a 19-year-old today” – jag tror att jag var 18 när jag läste Dorian Grays porträtt första gången, jag tyckte att den var så sjukt bra, jag strök under typ varannan rad, jag tror att det var första gången jag strök under saker i en bok, det tog emot lite först men det gick liksom inte att stå emot till slut, det var så mycket som var så bra att det bra måste strykas under och helst kommas ihåg för alltid. I filmen har de hittat på en ny tjej som Dorian blir kär i, till exempel, enligt min ringa mening är det helt bonkers att ändra en endaste detalj i en story som är perfekt från början.

Och jo, filmaffischen:

dorian gray

 
Det är Twilight-publiken de är ute efter, eller hur..? Det blir en strid på kniven mellan Edward Cullen och Dorian Gray! Jag vet iallafall vem jag hejar på.

 

Dagens låt!

 

Television Personalities: A Picture of Dorian Gray

14 kommentarer

Filed under dagbok

14 responses to “paint a vulgar picture

  1. men varför gör man sådär? När man filmade Frukost på Tiffanys la man till inredningstanten som inte finns med i boken. Bara för att berättaren skulle ha en brud att vara kär i. Jag har sett den filmen tre gången, men bara den första halvtimmen, men orkar jag inte. Boken är utmärkt. Misstänker att det är på samma vis med Dorian Grays porträtt.

  2. Den där affischen ser ju för jävlig ut. Jag får demon – och vampyrfilmsassociationer. Usch.

  3. Per

    Hmm, nej, den där affischen såg ju direkt plågsam ut. Däremot påminde det här inlägget mig om att jag ju faktiskt har den fina filmatiseringen från 1945 hemma någonstans. Den är definitivt sevärd, jag borde se om den igen. Den är skönt…trivseldekadent, i brist på ett bättre ord. Väldigt mycket kedjerökande män i silkesmorgonrockar som citerar Baudelaire i tid och otid som jag kommer ihåg det.

  4. John R

    Video o musik tips:

    Robert Marlow – The Face of Dorian Gray

  5. John R

    Opps! Det var inte min mening att lägga in hela videon. Trodde jag kopierade in länken bara. Ursäkta!

  6. Men, det är ju… Johan Norberg!

  7. Jacob C

    Läste just din artikel om Mark Rothko och Caspar David Friedrich. Mycket roligt att följa din månadsvis presenterade topplista i Axess.

  8. Therese

    John R, ingen fara!

    gudmundson, haha! Jag har faktiskt alltid tänkt att Johan Norberg är precis den typen (jag har alltså bara sett honom på bild, med svallande hår, och, tror jag, någon gång iklädd ett plagg av sammet), Johan Norberg skulle LÄTT kunna spela båder Dorian Gray och vampyr.

    Jacob C, åh tack..! Jag är lite nervös över fortsättningen på topplistan bara… man får inte ta för allvarligt på den inbördes ordningen. Typ ställa mig till svars och avkräva mig på argument för exakt varför Friedrich är bättre än Giorgione :)

  9. Jacob C

    Therese. Jag känner fullt förtroende för din rangordning.

  10. Carl Wingård

    Ja, affischen säger det mesta. Inte Henry Keen precis.

  11. ”Dorian Gray spelas av Ben Barnes, som tidigare varit prins Caspian i Narnia-filmerna – verkligen bra roller, men jag tycker nog att han ser lite för rekorderligt och träigt snygg ut, svärmorsdröms-snygg, jag skulle önska mig någon som man iallafall anar något lite mer syndfullt i” skriver du. Det är väl utmärkt? Det som gör Dorian obehaglig (bortsett då från hans uppförande) tycker jag är just hur denna oskyldiga, präktiga, rekorderligt svärmorsdrömsliga yta kontrasterar mot hans inre, och hur han utnyttjar hur man faktiskt inte anar något syndfullt i anblicken av honom för egen vinning.

  12. Therese

    Morrica, jag kunde faktiskt förutse den invändingen, men jag orkade inte fomulera mig bättre. Du har ju rätt i det du skriver såklart, men jag tycker ändå inte att det verkar vara rätt skådespelare: TRÄIG är nyckelordet här, på ett ointressant sätt. Jag föreställer mig Dorian Gray storögt oskyldig på ett liksom bedårande sätt, jag tycker inte att Ben Barnes verkar kunna vara bedårande.

  13. ifransson

    Jag hittade boken i en låda i källaren och jag har oxå strukit under flera meningar på nästan varje sidan när jag läste den som tonåring!
    Har sett den gamla s/v-filmen (på VHS) och den var OK, med många sköna citat…
    Är det någon som har sett den nya filmen ännu?
    (Kan Colin Firth vara något annat än Mr Darcy?)

  14. deresomfaar

    Är det någon som vet när filmen har svensk premiär? Hittar ingen information…!

Kommentera

