no dawn – no dusk – no proper time of day

november

 

Hej och välkomna till första november, dagen då det verkar som att man antingen ser på fotboll eller har deadline för romanmanus – jag hade tänkt att öppna denna månad med Thomas Hoods dikt som heter just ”November”, men nu läste jag precis DN och såg att jag förekommits i detta av serien Medelålders plus, vilket fick det hela att kännas mindre angeläget. Men det borde vara mer poesi här! Det säger jag hela tiden. Jag tänkte det när jag läste Stina Aronson för tusende gången igår, ”Den här dikten borde vara i min blogg!”. Ja. Dessutom borde jag läsa mer poesi. Dessutom borde jag läsa mer i största allmänhet, jag har ägnat typ hela helgen åt att titta på bilder. Det är i och för sig väl tillbringad tid. Jag kan visa en fin bild kanske? Ja:

 

Thomas Wilmer Dewing - Morning

Thomas Wilmer Dewing, Morning, 1879

 

Jag har en stor version av den som skrivbordsunderlägg på min dator nu. Är det inte en underbar bild? Eller så är jag överdrivet entusiastisk bara för att det är en målning jag aldrig har sett förut – jag har tittat på så himla mycket bilder från slutet på 1800-talet, inte bara i helgen alltså, utan typ de senaste fem, tio åren, och ibland börjar det kännas som att jag har sett allt. Och sedan hittar jag en bild som den här och då blir jag alldeles exalterad. Den föreställer min syster och mig när vi precis har vaknat och gått ut och satt oss på en lustig liten konstruktion (en brunn med spaljé för framtida klätterväxter? Ett monument tillägnat döda förfäder?) i trädgården för att blåsa lite i våra jättelånga lurar medan två vinthundar som har tittat förbi tänker att vi borde lägga av med det där oljudet. Nej, jag vet faktiskt inte vad den föreställer. Morgonen, tydligen. Tiden på dagen då man tutar i lurar. Något mytologiskt, eventuellt jaktrelaterat? Aurora och Artemis? Jag erkänner att jag inte har en aning.

Jag måste jobba nu. Förlåt om det här blev en kass uppdatering. Förlåt för allt. Hej, kyssar.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “no dawn – no dusk – no proper time of day

  1. Livet

    Kära Therese, det är jag som ska be om förlåt. Jag överskattade helt enkelt min förmåga. Kyssar.

  2. Ida K

    ”Morgonen, tydligen”, det är ju underbart! Även målningen är förvisso fantastisk, men tolkningen, tolkningen!

Kommentera

