skönhetsdrömmar etc.

Godmorgon, glad boklördag, jag tycker att det är så deprimerande att vakna till svenska morgontidningar. Jag borde inte gå händelserna i förväg och skriva om nyårslöften redan nu, men 2010 borde verkligen bli året då jag börjar läsa utländska dagstidningar lite oftare. Förut har jag tyckt att det har verkat lite skrämmande, liksom ogreppbart, plus att jag är lat och avskräcks lite av den ökade ansträngning det faktiskt innebär för mig att läsa på engelska, men DN:s reportage med författare som julklappstipsar om böcker idag blev liksom droppen för mig, det kändes som att det landade något tungt över mitt bröst och gav mig kvävningskänslor och så kan vi ju inte ha det.

Igår kunde man läsa en recension av min vän Johan Patricnys utställning i DN (den finns inte på nätet – recensionen alltså. Utställningen kan man däremot bilda sig en uppfattning om här), det var Jessica Kempe som hade skrivit den och hon gillade föga överraskande inte målningarna, av anledningar som jag tyckte var lite krystade. Johan Lundberg har skrivit inledningstexten till utställningskatalogen, kanske var det mest därför. Jag var tillfrågad att skriva den först men var av typ hälsoskäl tvungen att tacka nej, nu tänker jag att jag borde ha skrivit den ändå, eftersom ingenting som Johan Lundberg har att göra med tydligen kan uppfattas som resultatet av genuint intresse eller ärlig uppskattning utan enbart som hyperstrategisk värdekonservativ kulturoffensiv. Jag undrar om det hade stått i DN att ”Johan Patricny och Therese Bohman saluför skönhetsdrömmar utan kropp” om det hade varit jag som skrivit katalogtexten.


Vacker läsande kvinna av Johan Patricny.

 

Det blir lite krångligt att skriva om det här när jag inte kan slussa er vidare till originaltexten, men en av Kempes invändningar gick ut på att när Rembrandt, Roslin och Zorn målade hud så var det minsann liksom köttigt, medan Johan Patricnys porträtt påminner om ”reklamretuscheringens stelnade idealiseringar”. Jag har skrivit om det här flera gånger förut, om den vanligt förekommande åsikten att skönhet inte bör vara för vacker. Det är en åsikt jag inte delar alltså, jag ser gärna att skönhet är helt sinnessjuk vacker, over the top-vacker, overkligt perfekt. Jag tycker till exempel att H&M:s reklamkampanj för Sonia Rykiels underklädeskollektion som vi har kunnat se på stan senaste tiden är alldeles utmärkt och att den kurva Lara Stones höft tecknar (Lara Stone är hon med det mörkaste håret) är hänförande i all sin noggrant ljussatta, highlightade och kanske till och med retuscherade perfektion.


Schysst höft.


Hm. Nu kom vi kanske från ämnet. Jag har länge velat blogga om Lara Stones höfts linje men inte hittat ett relevant sammanhang för den. Jag ska nog gå ut ett tag nu. Kanske köpa en dyr engelsk dagstidning! Jag känner mig fortfarande lite snurrig efter tolv timmars sömn på gränsen till dvala samt unsetteling dreams där jag klättrat omkring i Piranesi-liknande miljöer i något som i drömmen var en berlinsk tågstation. (Detta är något jag ofta drömmer: Inte om just Berlin, men om tågstationer, tunnelbaneknutpunkter som saknar logik, där det är omöjligt att hitta och jag åker upp och ner för rulltrappor och springer av och an på perronger och alla skyltar är obegripliga och missvisande och allt blir fel.) Nu känner jag för att julmysa lite. Jag ska åka och handla juliga saker tror jag. Glögg och en julduk. Knäckingredienser, kanske mandelmassa, ja, jag känner för att pyssla med julgodis, (även om de lär vara slut innan lucia), sedan laga god laxpasta, läsa en behaglig bok, göra något trevligt: spela schack, Monopol? Jag suger verkligen på schack i ochför sig. Men vad trevligt det låter. En liten jul-en ska jag försöka skaffa också, att klämma fast mina julpyntsfåglar i. Okej, hej så länge.

7 kommentarer

Filed under dagbok

7 responses to “skönhetsdrömmar etc.

  1. Courrier International – tipset bland tidningstips. Det bästa ur världens tidningar. Man slipper helt enkelt ta ställning till resten. Julgodis. Mmm. Mandelmassa med lite nâgot inrullad i mitten och choklad pâ utsidan brukar min syster fâ till. Aldrig jag, hittills. Kanske man borde ändra pâ? Lycka till!

  2. Haha. ”Lite nâgot inrullad i mitten” – lite NOUGAT skulle det vara. Men lite nâgot fungerar ju faktiskt utmärkt, det med… (detta var nâgot som alltid hände mig pâ franska, tidigare; fonetisk skrift och ihopblandningar av ord gav kryptiska meddelanden när jag skrev för snabbt. Nu är det tydligen svenskans tur…).

  3. De ser inte påklädda ut ens.

  4. tidenstecken

    Om det kan ge dig någon tröst kan jag nämna att också mitt bröst tyngs av alla dessa julklappstips av författare och kritiker, typ ”Årets tre bästa böcker”. Jag ångrar djupt att jag tidigare i livet ställt upp på sånt. Men det var bra betalt för några minuters arbete. Numera låter jag ändå moralen gå före pengarna.

    Och ja, det var synd att det inte var du som skrev inledningstexten till Patricny-katalogen. Av flera skäl.

  5. Pingback: Att flytta fokus « Andreas Birath

  6. Ja det är sannerligen skönt att det finns så pass moraliskt oförvitliga personer som Torsten Kälvemark. Dock förvånades jag av din tystnad när Therese angreps helt utan anledning av Ulrika Stahre häromsistens. Att sakna någon som försvarar en i offentligheten när man kritiseras för astt ha skrivit exempelvis konsttopplistor i Axess eller förord till konstkataloger av så pass kontroversiella konstnärer som Johan Patrricny kan möjligtvis vara en anledning till att man undviker sådana uppdrag. Men det är alltid lätt för den moraliskt oförvitlige att i efterhand komma med beröm och uppskattning för sådant som aldrig gjorts. Att rakryggat försvara någonting kontroversiellt när det väl har skrivits är en helt annan sak.

  7. Andreas Birath

    Apropå Piranesi, fick jag ett tips om en blogg idag. Och kolla vem som fanns där: http://stapletonkearns.blogspot.com/2009/12/giovanni-piranesi_10.html

Kommentera

