tipsardagen

Hej, nu följer ett inlägg i public service-anda: Jag tipsar om tre julklappar idag i Expressen, men några stycken ner i detta inlägg följer lite fler tips. Enbart böcker dock, eftersom det var så praktiskt att göra ett collage av enbart fyrkantiga saker. Jag läste i en av mina danska modetidningar, de hade gjort såna där julklappstips för olika typer av tjejer: Det är alltid nån sån där rädda världen/hippe-typ som tydligen alltid önskar sig en tekanna, yogakläder och en mysig filt, och så ”fashionistan”, som alltid får de dyraste och finaste klapparna (antagligen är det tänkt att tidskriftens läsare ska identifiera sig med henne).

I en av tidskrifterna hade de även ”kulturtypen”, hon föreslogs få några anteckningsböcker, en ful ljusstake och en tygkasse (i och för sig från Yves Saint Laurent, men min TLS-tygkasse är otroligt mycket snyggare!) – det var ju inte så roligt. Jag vill bara meddela att kulturtyper även önskar sig kashmirtröjor, badgrejer som luktar creme brulée, Marc Jacobs-väskor, uppstoppade påfåglar, Agent Provocateur-underkläder och ett fint litet vintage-armbandsur från Cartier, tack så mycket… Annars är följande böcker alltså bra tips – ja, inte till mig, för jag har dem ju redan. Men till nån ni känner. Det behöver inte ens vara en kulturtyp.

 

I nån slags ordning:
Johan Lundberg och Christopher Rådlund: Figurationer. Givetvis ett måste för att kunna hävda att man upplevt 2009 till fullo, därtill mycket intressant om det samtida figurativa måleriet, med väldigt fina bilder.
Joachim Nagel: Femme Fatale – Faszinierende Frauen. Underbar bok om femme fatale-motivet i konsten. Många fina Salome-bilder! Och alla andra slags mansslukerskor man kan önska sig.
Michel Pastoureau: Black – The History of a Color. Färgen svarts kulturhistoria. Helt sjukt intressant! Gud vad man lär sig mycket. Och fina bilder här också.
Eric Karpeles: Paintings in Proust. Ja, ni hör ju vad det är fråga om. Vilken underbar idé! Ännu fler fina bilder.
Einar Askestad: Kvinnohistorier. Knivskarpa och ganska obehagliga noveller. Perfekt jullovsläsning.
Elin Boardy: Allt som återstår. Utmärkt och rörande debutroman som borde ha fått mer uppmärksamhet.
Ola Klippvik: Vikbodagbok. Fin och eftertänksam dagbok från ett år i min hembygd.
Johan Kling: Människor helt utan betydelse. Jag köpte den och läste ut den igår. Den var ju jättebra, varför har ni inte sagt det tidigare? -Det har vi ju! -Ja, okej, det har ni. Förlåt att jag inte lyssnar.
Gunnar Larsson: Nyskapande måleri. Helt sjukt att en så bra bok som denna inte uppmärksammas mer. Väldigt fint skrivet om måleri. Inte om konst alltså, utan måleri.
Jerker Virdborg: Kall feber. En riktig sträckläsningsbok.
Per Landin: Dietrich Eckharts onda öga. Fascinerande både på individnivå och i ett jättestort, historiskt perspektiv. Och väldigt bra skrivet.
Olof Rudbeck: Blomboken. Jättestort jättevackert planschverk med bilder ur Olof Rudbecks flora.
Stina Aronson: Tolv hav. Bästa svenska diktsamlingen.
Marcel Proust/Stéphane Heuet: På spaning efter den tid som flytt. Den tecknade versionen. Jättefin läsupplevelse faktiskt, gud vilken bra grej att få i julklapp.

Snart ska jag blogga en massa om året som gått. Men nu ska jag äta pizza. Kyssar.

11 kommentarer

Filed under dagbok

11 responses to “tipsardagen

  1. Faszinierende Frauen! Varför är allt alltid bättre på tyska?

  2. Lite intresserad av Landinboken. Men jag tänker nog önska mig Steve Sem-Sandbergs Lodzbok.

  3. Therese

    Haha, jag vet! Det är en underbar titel.

  4. Tack! Michel Pastoureau skall jag genast inhandla. Jag blev uppringd av Alliance Français d’Upsal som vill ha en föreläsning av mig om en fransk konstnär som bara målar i – svart! Du har räddat mig!

  5. Therese

    Tomas, säkert en jättebra bok! Fast jag har inte läst den, så jag kan ju inte tipsa om den.

    Anna, haha, det är ju nästan osannolikt, vad roligt. Hoppas att du kan ha någon nytta av boken!

  6. Åh. Jag är ju helt såld på de böcker man här i Frankrike talar om som les beaux livres (skrev om några av dem häromdagen, gjorde ett axplock på min sk blogg eller vad det nu är); nu vill jag också bläddra i Nagels Femme Fatale (tycker dock inte att allt blir bättre på tyska, men inte heller på franska…) och Karpeles Paintings in Proust. Ja båda dessa verkar helt enkelt som gjorda för mig. Får se om jag kan få bläddra i dem någonstans. För att köpa eller få dem just nu är väl tyvärr ganska utänkbart…

  7. (Haha, såg just att jag skrev u ist f o i sista ordet. Måste varit tyskan som spelade mig ett spratt, ändå!)

  8. Dennis

    Enastående! Tack för tipsen!

  9. Therese

    Cecilia, ah, fint blogginlägg! Och gud, ” Le Musée invisible” verkar ju vara en bok som gjord för MIG, nu vill jag bläddra i den…

    Dennis, åh!

  10. Underbara tips. Ser flera intressanta titlar. Och Elin Boardys bok! Så bra att du har med den.

  11. Ann

    Mitt boktips som tack för dessa: Clara Janés Skogens hemligheter!
    ”Min häst tränger in i snåren
    i dess spår följer kronhjortar och rådjur
    och på grenar gnistrar morgonrodnadens juveler.
    Över blåvioletta marker
    väver vinden skymning
    på sin flöjt.”

Kommentera

