Det går inte att vara minimalist när man har lockigt hår.

Kolla vilka fina kläder, på en fin kvinna (Milla Jovovich). Helt enkla, snygga kläder, till synes klassiska, men ändå moderna, såna där kläder jag aldrig riktigt lyckas köpa (antagligen av ekonomiska skäl i och för sig, men inte bara). Idag var jag inne i en Filippa K-butik och gick omkring och fascinerades av enkelheten, renheten, smakfullheten – det GÅR inte att se vulgär ut om man bara handlar på Filippa K, skulle jag vilja hävda. Varenda litet skärp och armband och miniväska är genomtänkta och minimalistiska, för att inte tala om skorna (snygga) och de större väskorna (snygga!) och koftorna (snygga, och extremt användbara antagligen).

Det är väldigt inne med minimalism nu. Även om jag gärna hade velat äga varenda plagg i Filippa K-butiken känner jag med varje fiber i min kropp att det där med minimalism inte är min grej. Det går inte att vara minimalist när man har lockigt hår. Det är min tes. Ni ser ju själva vad Milla har för frisyr på bilderna här ovanför. Jag är uppväxt med försök att göra det bästa av den böjda linjen (the line of beauty! Om man är på generöst humör), minimalism går liksom emot min genetiska konstruktion (-Nu tar du väl i? -Ja, jo, jag brer på lite nu, men ni fattar…? -Ja då.) .

Tjejer med lockigt hår får aldrig ha minimalistiska kläder i modereportage, de får se bohemiska ut, eller älv- och väsenlika, eller prerafaelitiska, eller dekadenta, gärna med typ mycket smink och mycket smycken och kläder av sammet (jag skulle säga att fördelningen av kläder i sammet i modereportage ser ut som följer: tjejer med lockigt hår, 80%, tjejer med rakt hår, 20%).

Nu har jag inte citatet här, men i Ornament och brott skrev arkitekten Adolf Loos något i stil med ”Mänsklighetens fortlevnad är beroende av ornamentets utplåning”, eh, jag citerar lite fritt nu, men det var något sådant, alltså någon formulering om hur ornament närmast är en defekt som bör avskaffas, och inte bara av estetiska skäl, utan för att det är en belastning för mänskligheten. Vilket är en tanke som möter motstånd exempelvis här, där utsmyckning tvärtom anses vara själva förutsättningen för mänsklighetens fortlevnad.

Nåväl. Jag har aldrig varit så nära som jag är nu att ha en BASGARDEROB. Det är, i brist på minimalism, ett klart framsteg. Jag har en svart klänning (eh, jag har i själva verket flera) och  en grå klänning, jag har en stor svart kofta och en stor grå kofta, en liten svart kofta och en liten grå kofta, jag har idag till och med köpt grå strumpbyxor (men det är en svår grej att bära väl!) att komplettera de svarta med. Och sedan blandar man dessa plagg lite och lägger till lite accessoarer och så går man till jobbet. Jag är så glad över det här! Det känns så vuxet. Jag gissar att allmänintresset för min basgarderb är i det närmaste obefintligt, men jag är så glad över den. Äntligen, äntligen har jag börjat tänka två gånger innan jag köper ett plagg.

– – – Jag skulle verkligen gilla att ha en modeblogg.

12 kommentarer

Filed under dagbok

12 responses to “Det går inte att vara minimalist när man har lockigt hår.

  1. jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag avskyr mitt självfall. inuti mig finns en kvinna med spikrakt, blont hår i page (tänk Buttericks-peruk/Julia Roberts glädjeflickepage i ”Pretty Woman”)

  2. Jag blir fascinerad – och lite avundsjuk, för ibland får jag för mig att mitt liv är onödigt torftigt. Varför vill jag inte vara vacker? Varför vill jag inte visa min omgivning den omtanken att klä mig åtminstone med någon grad hyfs?

    För säg 20 år sen fick jag för mig att jag ville ha en röd sidenskjorta (var jag fick den inspirationen ifrån vet jag inte, men troligen var jag förälskad i en flicka som gillade starka färger). Men denna önskan efter färg gick över lika snabbt som den kommit. Jag föll tillbaka i min totala oreflekterade tillvaro över hur mina plagg ser ut.
    Plagg ska sitta skönt, det är mitt enda kriterium. Men sen finns tydligen ytterligare en bedömningsgrund jag inte varit medveten om förrän jag läser din text: färgerna ska vara dämpade och genomtrista. Det är och har varit mitt spontana val.

    Till saken hör att de skönaste byxor jag hittat eller prövat är militärmaktens gamla uniform m/59. följaktligen har jag varje år (sen lumpen -81) ägt ca 4 par sådana som roterat i tvätten; det har hänt att de mer prudentliga i min omgivning till sist inte kunnat hålla sig och med bestörtning i rösten frågat: ”Byter du aldrig byxor?”

    Till dessa fula men sköna brallor bär jag -inser jag här och nu – illa sittande, urtvättade t-shirts med tryck som ”Ålsta folkhögskola” eller ”IOGT/NTO i Lyckisböle” och liknande. Jag har ingen som helst relation till alla dessa institutioner eller orter som står i tryck på mina tröjor, mer än att jag varit där någon gång och hållit ett föredrag och som present fått en tröja.

    För några år sedan, när nyförälskelsen falnat, stod min hustru inte ut. Hon gick åstad och köpte ett par moderna byxor åt mig, med låg skärning och där hon med viss hes lystnad i rösten sade: ”Äntligen ser man hela paketet på dig!”
    Jag hade byxorna en gång. Jag ville verkligen fortsätta att glädja hustrun, men jag klarade inte av att bära byxorna. De skavde, men jag kände också en förfärande blygsel över att visa sagda ”paket”, samt att så fort jag böjde mig ned för att knyta skorna så fick jag för mig att folk kunde se större delen av mina bakre ädlare delar, fram för allt kunde de se ned i själva skinkspringan, precis som vi män ibland inte kan låta bli att se ned i dekolaget på damer i balklänning etc.
    Detta fick mig att falla i långa och undrande tankar kring hur kvinnor känner sig i sina plagg, där det är meningen att visa och framhäva lårens kurva, bystens fyllighet, halsens linje. Ja, allt som är vackert. Jag tänkte, varför upplever inte jag min rumpa och mitt paket som lika vackert som kvinnorna sina attribut? (De ser inte helt illa ut i badbyxor och då skäms jag inte alls?)

    Se där: Ett av mitt livs mysterier kom i dager tack vare dina funderingar kring minimalism och lockigt hår!

  3. Mitt hår är hopplöst rakt, ändå lyckas jag inte med minimalism. Jag önskar jag vore sval och elegant men när jag försöker lyser det blinkande lampor som säger BORING, för det krävs också lååånga ben, raka höfter och höga kindknotor med en ansiktsfärg som är blek, utan att vara glåmig. Och det är inte jag. Tyvärr!

    Vad gäller Anders öppenhjärtliga kommentar ovan måste jag bara säga; ett kvinnodekolletage är alltid mer estetiskt än glipan på en mansröv. Sorry, men så är det bara :-). Måste ha något med håret att göra…

    Och till sist, om ni inte sett den ännu; se filmen Coco Avant Chanel på tal om att less is more… den är underbar. Inte minst kläderna.

    /S

  4. Det är inte heller lätt att vara minimalist om man är storbystad.

    Uppskattar dina modeinlägg väldigt mycket!

  5. agnespagnes

    Detta är inte en kommentar till detta inlägg, men jag kunde inte skriva något under ”Om bloggen och mig”. Skrev nämligen detta inlägg angående vad du skrivit där, om du är intresserad: http://vadsagerkatten.wordpress.com/2010/10/15/old-men-anda/

    Hälsn. Agnes

  6. @Susanne: Tack för klargörandet! Det är det jag alltid misstänkt och det är därför jag med en dåres envishet hävdat att byxor på män (särskilt mig själv) ska ha hög linning så jag kan dölja all generande hårväxt, glipor, allt.
    Som du nämner, visserligen i ett helt annat sammanhang, men giltigt lika mycket här: Less is more. Eller för att svengeltravestera till det lite: Less hår is more.

    Och i övrigt måste jag erkänna att jag inte brukar njuta av modeinlägg, men samtalet här känns mycket uppfriskande!

  7. Intressant hur koftor är ett återkommande tema. Du använder det ju delikat i din roman, både Stella och Marina verkar ha det som favoritplagg – eller åtminstone som ett varmare basplagg. En symbol för hösten/den tilldragande kylan mellan dem, kanske? Stänga kylan ute, hålla värmen inne?

    Koftor är mysigt – och ofta snyggt. Väl behövligt i vårt avlånga, kyliga land. Och i spännande relationsromaner!

  8. Anders: Kul att fundera på hur olika personer känner för plagg som framhäver skönheten. Jag tycker att det är viktigt med bekväma plagg. Glipor och risk för glipor är en fiende. Och kjolen ska gå ner till minst till knät, koftan ska täcka rumpan och halsringningen ska inte avslöja någon, um, byst. (Och mamelucker.) För jag vill ha det bekvämt. Men jag vill ändå uttrycka mig med kläder på ett sätt som du inte verkar göra alls. Det är en konst att hitta snygga kläder som samtidigt är helt bekväma, men det går.

    Förresten kan jag tycka att det är väldigt trevligt med en mansrumpa som tittar fram ur en byxa, men det beror nog på rumpan.

  9. Helena

    Jag vill också ha en basgarderob. Men hur ska den se ut när man har en byst 70 A och en mage vars omkrets överstiger nämnda byst? Helsike. Ska prova nån av de där miljoner långa koftorna som jag oftast drunknar i. Tips mottages tacksamt.

  10. E

    Du skriver så fint om kläder!

  11. Renee

    Hej Therese! Hitta hit genom Google och jag måste bara få påpeka att du har så rätt angående det här med minimaliska kläder men det GÅR att hitta/köpa billigare kläder..Behöver inte vara Filippa K/Prada osv men jag förstår ditt tanke sätt..HM är ett väldigt bra exempel på en sådan butik som man kan hitta minimaliska kläder i :) nu vet jag ju inte vart i Sverige du befinner dig men HM/Bikbok/Cubus/VeroModa/Vila finns nästan i varje stad..och slutligen, du skriver att du har lockigt hår men hur då lockigt? Jag är mulatt så jag har allt i mitt hår you name it! LOCKIGT/skruvlockar/vågigt/krusigt och en massa bebis hår dvs afro och du kan inte ha värre än de :p men man kan visst ha lockigt hår och rocka minimalistiska stilen! För den minimaliska stilen handlar om att framhäva dig -inte kläderna du har på dig. Vara naturlig. Inge överdrivet smink/kläder/väska/skor bara framhäva dina positiva/snygga drag och dölja dina negativa..Vara så enkel som möjligt men folk ska säga” vad snygg DU är!” och inte ” vilken snygg tröja du har!, vart har du köpt den?”

  12. Renee

    Blev visst ett till inlägg :) hoppas du förstår vad jag menar ! :) försöker bara hjälpa du vet girl to girl :) så gå ut där med ditt lockiga hår och släng på dig nåt och du kmr se fantastisk ut! För de är vad jag tänker göra(plattar även mitt hår) men har jag mitt stora/vanliga hår så har jag bara i ett skydd så de håller sig snyggare längre och ser ut som när jag åkte hemifrån! Alltså inge frisyrer eller en massa spray och mousse utan natural beatuy!

Kommentera

