22 januari 2011

Jan Mankes: Vinter i Eerbeek, 1916

 

6 kommentarer

Filed under en bild om dagen

6 responses to “22 januari 2011

  1. Therese, du har sådan blick för bilder! Underbart spretigt träd. Tänk så bra det korresponderar med det där märkliga stängslet nedanför och de runda träden i bakgrunden. När blicken sedan faller på hästen och kärran är det som om hela huset följer med som släp.

  2. MI

    Vilken underbar tavla. Håller med föregående talare, du har en osviklig blick för bilder.

  3. Så vacker!
    Precis den dagern har vi här i dag – ett vemodigt ljus.
    Margaretha

  4. tidenstecken

    Jag kan aldrig låta bli att googla på konstnärer eller platser som jag inte känner till förut – tack för att du ger startskott till nyfikenheten. Nu kom jag att söka på Eerbeek (det ska väl vara två e:n i början) och hittade den för mig okände holländske poeten Willem de Mérode. Förutom några fotbollsspelare och en zoolog uppges han vara Eerbeeks claim to fame (han ligger begravd där).
    En finstämd poet som fått en egen hemsida när några av hans dikter också översatts till engelska: http://www.willemdemerode.nl/Engels.php
    Dagens poetiska fynd med andra ord.

  5. Nu blev jag också lite intresserad av Willem de Mérode. Först trodde jag att han var släkt med den välkända belgiska släkten – men det är tydligen bara en pseudonym som Willem tagit efter att på en promenad sett ett vykort med den berömda Cléo de Mérode i en tobakshandel. Det är en fin liten anekdot, tycker jag.

    Förresten är väl Eerbeek ett fint namn också? ”Beek” är en liten flod, jag gissar samma ord som svenskans bäck. Sen tänkte jag att det var nederländskans ord ”eer” som betyder typ ära, vilket hade varit rätt tjusigt tycker jag, ”ärans ström”. Men enligt nederländska wikipedia kommer ”eer” förmodligen ifrån ”erd” som betyder jord eller lera och det är ju inte alls lika roligt och fantasieggande.

  6. Therese

    Mycket intressant, detta med de Mérode!

    Och Anna, vilken fin tanke att hela huset är som ett släp till hästen, jag hade liksom tänkt samma sak utan att riktigt formulera det.

Kommentera

