24 januari 2011

Carlo Crivelli: Bebådelsen, 1486

 

6 kommentarer

Filed under en bild om dagen

6 responses to “24 januari 2011

  1. Vem är det ärkeängeln Gabriel har överläggningar med utanför jungfru Marias – handelsbod? Har hon slängt ut lite frukt för att locka till sig herrarna? Mannen bredvid Gabriel har en modell av staden i knät vilket talar om att han är en lokalt betydelsefull person, typ borgmästare eller ett lokalt skyddshelgon. När jag tar reda på mer om bilden får jag veta att det är St Emidius, stadens Ascolis skyddshelgon.

  2. Therese

    An, intressant… Och ja, det är så roligt med frukterna! De var tydligen Crivellis grej, han har målat en rad madonnor med barn som alla är omgivna av en massa stora frukter och grönsaker, det är väldigt roligt (som här till exempel: http://www.marcheworldwide.org/html/crivelliano.jpg – det finns många liknande bilder, jag tänkte posta en sådan också här så småningom).
    Jag älskar påfågeln och mattan uppe på balkongen i den här målningen, och att den helige ande kommer som en laserstråle från ett UFO på himlen!

  3. Sicken frögurka! Att de bara tänker på sex hela tiden.

  4. Jag älskar att det är så enormt många plan i bilden, det påminner mig om Bosch. Det uppmanar till djupdykning, bokstavligen, jag undrar t.ex. varför en av änglagossarna till höger om påfågeln tvingar en annan att suga på hans tumme :) Gossen till vänster ser ut att vara skrämd av påfågeln, ”men va, det går ju inte, han är ju huggen i sten” etc. etc. Männen på terrassen är som en spegling av förgrunden, med hängande matta, fågelbur och växtkruka.

    Detta är en helt och hållet underbar bild!

  5. MI

    Haha! Den helige andes laserstråle! Ser jag rätt nu – tar den sig in genom ett hål i väggen (alternativt bränner upp ett hål) för att peka mot madonnans huvud?

  6. FANTASTISK. Ögonfröjd & visuell extas!

Kommentera

