4 april 2011

 

Vittore Carpaccio, Porträtt av en ung riddare, 1510.

Wikipedia säger att det här det första helfigursporträttet i den västerländska konsthistorien. Kan det stämma? Klicka här för att se bilden i extrem förstoring på Google Art Project. Så fascinerande!

 

6 kommentarer

Filed under en bild om dagen

6 responses to “4 april 2011

  1. Arnolfini-porträttet av van Eyck från 1434 – förvisso ett dubbelporträtt – är i helfigur och uppenbarligen gjort tidigare. Beroende på hur snäv definition man har av ordet porträtt kan ju egentligen många t.ex. helgonbilder sägas vara porträtt.

  2. Per L.

    Spännande bild på flera sätt (soldaten till häst är t.ex. ganska besynnerlig).

    Ganska många vilda djurarter går att identifiera på bilden.
    Fåglar: nötskrika, turturduva, ägretthäger, sparv- (eller duv-)hök, slagfalk, gråhäger, gåsgam. Och så en häger på taken som borde vara en vit stork.
    Däggdjur: hermelinen (i vinterdräkt!), ätlig groda, kronhjort.

    Plus jyckarna, och påfågeln prydligt, men bisarrt placerad på soldatens huvud.

  3. Per L.

    Artnörden glömde kaninerna.
    Och en oväntad rödbena alldeles under hjorten.

    Detta är en obetydlig aspekt på gammalt måleri; i vilken slags natur levde människor för många hundra år sedan, hur såg Europa ut?
    Slagfalken är numera en mycket sällsynt fågel i Europa, men kom här med som en oväsentlig (?) detalj. Kan man dra slutsatsen att den var vanligare förr? Troligen.
    Djuren och växterna är ju oftast dekorativa inslag utan egentligt symbolvärde (det finns sådana tillfällen också), och konstnären tar vad han eller hon ser omkring sig och avslöjar då det som var vanligt och naturligt i omgivningen.

  4. Per L.

    Slutligen, sedan ska jag vara tyst:

    Hermelinen uppfattades ju på den tiden vara en symbol för renhet och den ansågs absolut inte vilja smutsa ner pälsen.
    Därav devisen på papperslappen: ”malo mori quam foedari” (”hellre död än vanärad”).

    Den unge riddaren är ren som hermelinen!

  5. Hästen tycker jag om, den ser nobel och välproportionerad ut. Över huvud taget är skärpan och att det liksom är så mycket av allt, helt svulstigt, också fint tycker jag.

  6. Magnus

    Adam och Eva på Gentaltaret – också van Eyck, men ett par år äldre än Arnolfini – är de första helt *nakna* helfigurerna i europeisk konst efter antiken, och de är rimligen gjorda efter levande modeller. van Eyck hade ju tydliga ambitioner att avbilda omvärlden med en ny sorts täthet och realistisk närhet – många anser att han använde camera obscura för at komma närmare motivet. Man kan väl säga att han höjer upp vardagen och dess människor och ting som förebilder och motiv så att dessa blir likvärdiga med helgon och legender.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s