6 juni 2011

Cosimo Tura: En musa (Calliope), ca 1455.

1455! Ser ni vilken sjuk bild! Ser ni gulddrakarna! Det var svårt att hitta en bra version av denna målning, som hur rubbad den än ser ut här såg ännu mer rubbad ut i verkligheten – jag såg den på National Gallery i London för drygt en månad sedan. Jag var på National Gallery en halv dag, jag ville aldrig gå därifrån. Särskilt inte ifrån renässansmåleriet. Guldet på den här målningen såg ännu mera ut som guld i verkligheten, och så var den stor, och overkligt skarp, som något ur en bisarr surrealistisk knarkdröm blandat med det kitschigaste av Pierre et Gilles, men från 1455 alltså, FJORTONHUNDRATALET, det är jättelänge sedan. Jag älskar att det är så länge sedan. Jag tycker att det är fullständigt svindlande att någon målade en bild som denna för 556 år sedan, det gör mig mycket ödmjuk inför historien. Jag tänker: Vilket elände att leva på fjortonhundratalet! Vilken misär, fattigdom, sjukdomar. Alla dog när de var unga, typ av tandvärk eller nåt sånt banalt, för det fanns inget penicillin, inga mediciner. Östrom hade precis fallit, man hade ännu inte upptäckt Amerika. Men man kunde måla gulddrakar som inte liknar något annat jag sett. Vore jag rik skulle jag köpa en renässansmålning och sedan sitta och titta på den hela dagarna. Jag älskar renässansmåleri. Jag älskar skärpan, perfektionen – liksom en mänsklig perfektion, helt annorlunda än den idealiserade perfektionen i exempelvis artonhundratalets akademiska klassicism (som jag i och för sig också älskar, men på ett annat sätt). Jag älskar att det inte går att tröttna på renässansmålningar.

9 kommentarer

Under dagbok

9 svar till “6 juni 2011

  1. Fantastisk målning! (Drakarna är dock delfiner.)

  2. Nilsson

    Delfiner? Med såna huggtänder?
    Fantastisk bild.

  3. Jo, jag kände också igen delfinerna, men de brukar inte ha tänder som en alligator så jag förstår kopplingen till drakar. Faktiskt är det lite kinesiskt över det hela? Kina var ju en högkultur vid denna tid så det är inte omöjligt att det finns österländska referenser.
    Men är det inte hennes sätt att sitta i tronen som är mest anmärkningsvärd? Så där lite manhaftigt och bredbent med en ganska grov näve. Sedan tycker jag att den där veckade kjolen är rätt ovanligt också. Och nakna fötter med något slags sandaler, vanligtvis brukar renässansdamer av detta slag ha små nätta skor på sig, inte den här typen av skodon. Helt enkelt en ovanlig bild.

  4. Therese

    Men hur vet ni att det är delfiner? De är ju alldeles taggiga.

  5. Därför att delfiner är ett så vanligt motiv i den klassiska konsten att man lär känna ett visst formspråk: titta på näbben och knölen ovanför. Å andra sidan finns det en märklig fena intill huvudet som om det vore en fisk (eller en drake) – det är helt enkelt en salig blandning av referenser!

  6. Caroline

    Jag stod för ett tag sedan på Albertina och flåsade över Dürers uv och hare, helt exalterad över att de var FRÅN FEMTONHUNDRATALET: men kolla pälsen, fjädern, djurets speglande blick och hur böjer sig dess öron..! Här i träden runt fälten och i gryten under, har inte mkt hänt de senaste femhundra åren.

  7. Bildlänken försvann på något sätt, googla på ”heraldic dolphins” så hittar ni flera som är mycket lika de på målningen.

  8. Therese

    Ah! Då kan jag gå med på att de är delfiner. Men de SER ut som drakar! Och räkor och sjöhästar.

  9. Oj vilken fin målning! Eftersom jag har noll koll på konsthistoria: Vad var tanken med att musan är iklädd purpurfärgad mantel? I Östrom var ju den färgen enkommes för folk med kejserligt blod, även om jag är osäker på om den seden levde kvar ännu på 1400-talet; hur det var i väst vid den tiden har jag ingen koll på alls. Är det tänkt att musan är en kejsarinna eller vill man bara signalera någonting nobelt så där i största allmänhet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s