årets läsning

Hej! Ibland kallas jag ”litteraturbloggare” trots att jag nästan aldrig bloggar om litteratur längre. Jag är knappt ens konstbloggare längre, utan mer bildbloggare, medan mitt twittrande rör sig mellan trams och such stuff as kultursidor are made on. Nu tänkte jag dock sammanfatta vad jag har läst under 2011, kanske mest för min egen skull, eftersom jag är så glad över att jag faktiskt har läst böcker trots ständiga distraktioner som bostadslöshet, kärleksbekymmer och Twitter. 30 stycken blev det när jag räknade! Plus några utställningskataloger som jag har på jobbet. 30 böcker är inte särskilt många för en person som ibland kallas ”litteraturbloggare”, men om man jämför med förra året är det jättemånga fler, och nästan alla har varit toppen.

Det här är de böcker jag har läst som kom ut under 2011:

Michel Houellebecq: Kartan och landskapet
Silke Scheuermann: Rika flickor
Juli Zeh: Den skänkta timmen
Malte Persson: Underjorden
Ann Lingebrandt: Stella Kleve
Daphne du Maurier: The Doll
Christine Falkenland: Sfinx
Durs Grünbein: Biologisk vals
Karl Ove Knausgård: Min kamp 2
Magnus Dahlström: Spådom
Ulf Peter Hallberg och Carl-Henning Wijkmark: Städernas svall
Ulf Linde: Sammelsurium
Lars Vilks: Art
Birgitta Holm: Rut Hillarp. Poet och erotiskt geni
Rut Hillarp: Dagboken

Och de böcker jag har läst under 2011 som kom ut något annat år:

Sigmund Freud: Fallstudier
August Strindberg: Giftas
Patrick Modiano: Villa Triste
Tomas Tranströmer: Samlade dikter
Johan Borgen: Kaprifolium och andra noveller
Marcel Proust: Den likgiltige
Eduard von Keyserling: Vågor
Johan Theorin: Nattfåk
Rut Hillarp: Båge av väntan
Rut Hillarp: Solens brunn
Rut Hillarp: En eld är havet
Rut Hillarp: Sindhia
Åsa Nelvin: Gattet/Sånger från barnasinnet
Leonardo da Vinci: Vatten och vind

Och så kom jag på några jag glömt när jag var färdig med min fotografering och inte orkade börja om. Den här var både bäst och vackrast så den fick en helt egen bild:


Jättebra!

Det bästa nya 2011 var Knausgård och Houllebecq, och det bästa gamla var Modiano, Proust, Hillarp och så Tennessee Williams Mrs Stones romerska vår. Bara dessa sju gör 2011 till ett utmärkt litteraturår för min del.

Under julhelgen hade jag tänkt läsa Knausgård nummer tre, noveller av Ferdinand von Schirach och, om jag orkar släpa med den på tåget, iallafall delar av Svante Nordins otroligt massiva Filosoferna. Det västerländska tänkandet sedan år 1900, eftersom jag hoppas att den kan täppa till några av mina mest akuta bildningsluckor.

Om 2011 års läsning kan jag konstatera att jag inte har läst en enda svensk debutant, och knappt någon sk. ”ung” litteratur över huvud taget, och det känns som en befrielse. Under några år, för inte så många år sedan, då jag inte bara vara litteraturbloggare utan även litteraturkritiker, ägnade jag väldigt mycket tid och energi åt just ung litteratur. Nu behöver jag inte hänga med längre eftersom jag knappt skriver om litteratur längre, så då kan jag läsa sådant som jag har anledning att tro är bra istället. (Det var ingen diss av ung svensk litteratur, det var bara ett konstaterande av att det överlag känns mer givande för mig att läsa annat än svenska debutanter. Jag är dock glad och tacksam över att andra gillar att läsa svenska debutanter, för annars skulle ingen ha läst min bok, och det hade ju varit jättetråkigt.)

Nu ser jag fram emot att läsa minst 30 böcker även 2012! Samt att skriva färdigt en egen. Vi får se hur det går med det.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “årets läsning

  1. Jag är jätteglad att jag hittat din blogg, den fyller en lucka bland de bloggar jag vanligtvis läser. Jag gillade också Knausgård. Vore intressant att höra vad du tycker om kritiken mot honom efter att du läst den tredje delen. Då tänker jag på detta att han skulle vara antifeministisk med sin antipati för barnvagnar och babyrytmik och whatnot.

  2. Intressant lista. Jag har inte räknat men har nog också läst något trettiotal böcker under 2011. Vad jag noterar är att av dina böcker har jag endast läst ”Städernas svall” och ”Giftas” (fast den senare för länge sedan). För nästa år börjar det dock bättre eftersom jag redan läst ”Verbrechen” och ”Der Fall Collini”. Hr också bloggat om dessa böcker.

    Ja, man borde väl försöka anlägga några nya perspektiv men jag tror inte att jag orkar.

  3. Martin Oldsberg

    Lustig att läsa detta precis som jag är på väg att krypa upp i sängen med ”The Roman spring of Mrs Stone.” Såg filmen (den äldre) för första gången häromdagen (Warren Beatty usel som gigolon) och tänkte att det kanske var dags att läsa om novellen/romanen. (En läcker liten volym i exakt rätt dimension, fysiskt och, som jag minns det, litterärt.) Troligen kommer det mer än annat att skapa en intensiv längtan till varma dagar i Rom och kalla Negroni på hotellbalkonger, men jag hoppas att den håller att läsas även i vuxen ålder, och särskilt nu i natt när snöregnet faller som ett grått täcke över Göteborg.

Kommentera

