10 januari 2012

August Riedel: Judith, 1840

16 kommentarer

Filed under en bild om dagen

16 responses to “10 januari 2012

  1. sven

    Bäva månne Göran Hägglund.

  2. Judith-myten är intresant. Den här: http://yalepress.yale.edu/reviews.asp?isbn=9780300073652 har jag funderat på att läsa.

  3. Andreas Birath

    Gunnar,
    Tack så enormt mycket för den länken. Jag har varit fascinerad av Judith ett tag nu. Den här hade jag missat. Tack Therese för en fin Judith-bild, en av de finaste (och jag tror jag sett de flesta).

  4. Andreas,
    det var det lilla! Om du läser den får du gärna meddela om den var läsvärd i en komm. på min blogg.

    Personligen sätter jag Goyas tolkning högst, antar att du känner till den, för dem som inte gör det, se här: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Judith_y_Holofernes.jpg.

    I min ännu outgivna roman Fast spelar Judith-myten och Goyas målning en viss roll.

    Vänligen,

    Gunnar

  5. Pingback: 322. Goyas svarta målningar och min outgivna roman Fast | Manier och poesi

  6. Åh, jag har också alltid älskat både Judith-myten och målningar föreställande Judith. Min personliga favorit är Klimts ”Judith och Holofernes” som i många år hängde ovanför min säng. Tycker också mycket om Caravaggios dramatiska version. Mycket pga det plågade, men ändå koncentrerade, uttrycket i Judiths ansikte.

  7. Andreas Birath

    Aretemisia Gentileschis Judith bild(er) är min(a) favorit(er). Hennes Jael och Sisera är ju intressant i det här sammanhanget. Michelangelos är också på min topplista.

  8. Artemisia Gentileschis tavlor är också mycket vackra! Hon och Caravaggio är ofta förvillande lika i sitt bildspråk. Vissa skulle jag inte kunna skilja åt utan facit i hand.

  9. Anna

    Nej, de är inte alls speciellt lika i sitt bildspråk, i alla fall inte ”ofta”, även om både far och dotter Gentileschi räknas som Caravaggisti. Det enda som möjligtvis skulle kunna vara förvillande är i så fall Judit-målningarna, men om du tittar på koloriten och framför det nakna köttet – förkortningarna och muskulaturen, blir det genast enkelt att skilja dem åt. Enda undantaget är http://artyzm.com/obrazy/gentileschi_artemisia_judith.jpg men här saknas det starkt accenturerade negativa utrymmet mellan figurerna som är så karakteristiskt för Caravaggio.

  10. Oj, nu känner jag mig riktigt dum, men så går det när man håller (för) hög profil… Här kom jag och ba: ”Den tolkning jag håller högst” och så känner jag inte ens till hälften av de målningar som ni nämner (eller, i varje fall inte Aretemisia Gentileschis) – bakläxa, Gunnar, säger jag till mig själv, och också: lite ödmjukhet skadar ju inte.

  11. Tack Anna! Du har ju så rätt, antar att jag bara tänkte på just Judith-målningen du nämner!

  12. Anna

    Sofia, jag tror att det är väldigt vanligt att man kopplar samman Caravaggio och Artemisia Gentileschi just på grund av Judit-målningarna. De har blivit så oerhört populära och är ju lika så tillvida att de visar samma motiv i liknande stil. Dessutom har både Caravaggio och Artemisia Gentileschi blivit så väldigt mytomspunna och biografiskt omskrivna. Deras Judit-skildringar innehåller ju båda inslag av våld, vilket har varit populärt att koppla till konstnärernas egna livsöden.

  13. Åh ja! Pinsamt nog är jag själv mycket svag för detta; mytomspunna konstnärer, dramatik, ond bråd död… Vad kunnig du är! Är du konstvetare?

  14. Nilsson

    Artemisia Gentilleschi! Det kom en roman om henne för några år sedan – levnadsödet var ju minst sagt dramatiskt. Min favorit bland hennes tavlor är nog Esther och Ahasverus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s