lite sjuk, lite arg, lite uttråkad

The Sick Girl. Felix Vallotton (1892)

Hej, så här har jag haft det hittills i år – förutom att jag legat i min egen samtidssäng och inte haft en blondin som kommit med te och hostmedicin till mig, men det är rätt likt annars. Jag har varit sjuk hela 2013, det har varit jättetråkigt! Jag har liksom klättrat på väggarna i allmän frustration: 2012 slutade dramatiskt med att jag sade upp mig från mitt jobb (eller sade upp mig och sade upp mig, jag var inte anställd: det var mer så att jag förklarade att jag inte ville fortsätta när typ inget av det jag gillade med jobbet skulle förbli detsamma, och så packade jag ihop mina saker – några utställningskataloger, några obekväma skor, den blåvita kaffemuggen med antika gudinnor – i en COS-påse och gick därifrån sista dagen före julledigheten, för att inte komma tillbaka, det var sorgligt – – – ), och nu har jag legat här, blek och hålögd, och kontemplerat min framtid mellan lätt febriga arbetspass då jag hetsläst lite i en bok, gjort några understrykningar, somnat, vaknat och varit arg över att jag somnade, hetsläst lite…

Sådant är läget. Jag ska skriva och läsa jättemycket 2013! Kanske ska jag även blogga. Just nu är jag vansinnigt trött på Twitter, som var en stor anledning till att jag slutade blogga, eftersom det var så snabbt och lätt och jag är en lat och bekväm person, som dessutom hade ont om tid, men nu kan jag knappt logga in på Twitter utan att genast vilja logga ut: jag står inte ut med den överväldigande känslan att många twittrare använder sina konton främst för att marknadsföra sin egen höga moral och slå ner på andras bristande sådana. Vissa dagar känns Twitter som ett enda stort angiverisystem, där den som tycker fel ska hängas ut och läxas upp.

Nåväl, inget är så tråkigt som analyser av sociala medier! Jag gillar dessutom jättemånga twittrare, osv, etc – det var en kul artikel om fiskar i Expressen idag! Tomas Bannerhed om senaste bandet av Nationalnyckeln. Man blir så glad av roliga fiskar! Den där sjuka sillkungen kan alltså bli jättelång, det hade jag ingen aning om! Nu har jag en ny sak som finns under vattenytan att vara rädd för. Erik Helmerson hade skrivit bra i DN så här på Bengt Ohlsson-dagen också. Annars har jag läst Michel Houellebecqs efterord till den franska utgåvan av Scum-manifestet (fast på svenska), och håller nu på med Susan Sontags brev från Sverige 1969. Nu ska jag äta tomater. Jag känner mig lite valhänt som bloggare kan jag erkänna, så det här trevande första inlägget får ses som… en övning. Jag hoppas på att återkomma snart. Hej så länge.

11 kommentarer

Filed under dagbok

11 responses to “lite sjuk, lite arg, lite uttråkad

  1. Hurra, vad roligt med ett nytt blogginlägg – och att det kanske blir mer blogg under 2013! Om saker och ting bara blir lite mindre uppslittrade än vad de är just nu överväger jag att göra samma sak under året, börjar sakna det lite.
    Desto tråkigare att höra med jobbet. :/
    Jag förstår dig vad gäller Twitter, det var väl egentligen mest tillfälligheternas nyck att jag slutade använda det jag saknade det inte särskilt mycket sedan egentligen, mediet har en ganska obehaglig tendens att få en att…tänka i takt med alla andra. Oerhört mycket av debatterandet där började handla om att manifestera grupptillhörighet snarare än att faktiskt försöka förstå meningsmotståndarna.
    Oh well, jag tror nog 2013 blir roligare snart, och jag tycker absolut du ska återuppta bloggandet om tillvaron tillåter!

  2. Hurra! Du har varit saknad. Men se nu till att repa dig och hålla den otäcka hostan i tukt och förmaning. Vad är Susan Sontags brev från Sverige? (Det ringer en klocka, tror jag, men svagt.)

    ”Lite sjuk, lite arg, lite uttråkad” är iofs inte den sämsta statusen när det ska bloggas, kanske nödvändigtvis…?

  3. Moa

    Jag har också saknat dig. Hoppas du slipper vara sjuk mer under 2013. Och jag hoppas för min skull att du bloggar och för din skull att du hittar ett bättre och roligare jobb.

  4. Therese

    Per, Ola, Moa: tack! Ni är mycket rara.
    Och Ola, Susan Sontag bodde i Stockholm några månader 1969 för att göra färdigt en film, och då skrev hon en lång essä i brevform om Sverige och svenskarna, som publicerades i tidskriften Kritiker i våras, tillsammans med ett svar från Torbjörn Elensky. Mycket fascinerande läsning! Plus att det är skönt att kunna tänka – i de stunder då jag inte riktigt gillar Sverige av olika anledningar – att jag i alla fall kan vara glad över att ha sluppit det sena sextiotalet och tidiga sjuttiotalet här… Jag ska skriva mer om det här!

  5. Åh, aha, tack detsamma och tack för upplysning: det numret måste nog även jag ta och införskaffa mig ett exemplar av… Ser mycket fram emot dina vidare tankar i ämnet.

    Montesquieus ”Persiska brev” (1721) funkar f.ö. också i alla epoker och väder. Ju bistrare desto bättre, tursamt nog!

  6. Hurra! säger ocksâ jag (och snart blevo det fyrfaldigt!). Din blogg var en av de första jag upptäckte när det begav sig och var den som gav mest mersmak inför den sk bloggosfären – pga sâväl fina inlägg som rika samtal i kommentarsfältet. Välkommen tillbaka (och vi hâller tummarna för att 2013 blir ett ditt bloggâr)!

  7. Bertil Pehrsson

    Jag har saknat dig, dina inlägg och dina underbara bilder (foton och tavlor). Jag är så glad att du är tillbaka. Krya på dig till kropp och själ!

  8. Nils K

    Vad var orsaken till att du slutade på Axess? Vad försvann (förutom chefen)? // Nils

  9. Androt

    Hurra! Jag tycker så mycket om ditt tonfall, både på bloggen och på Twitter. Men jag är också skittrött på Twitter och är därför jätteglad att du börjar skriva här igen.

  10. Michaela

    Du är tillbaks! Tack och lov! Gud, vad jag har saknat dig! Eller ja, bloggen framförallt, dig känner jag ju inte.

  11. Larsson

    Vad kul!
    Jag har verkligen saknat dina inlägg.
    Ser fram emot ett läsvärt 2013.

Kommentera

