Hej, idag handlar det om kolibris!

kolibriplasch

Man var tokig i kolibris i det viktorianska England! Innan Columbus upptäckte Amerika hade så klart ingen i Europa hört talas om kolibris, och sedan, efter att man började höra talas om dem, skulle det ändå dröja länge innan någon hade sett ett levande exemplar. I många texter framstår det som en paradisisk dröm att se en levande kolibri – ja, hela grejen med den fuktiga djungeln och de tungt doftande blommorna framstod ju som paradisisk för oss européer, och där, bland lianer och orkidéer, fladdrade kolibris omkring, som ädelstenar i luften! Charles Waterton, som tillhörde en av de lyckliga engelsmän som vistats bland kolibris, skrev, bokstavligen lyriskt:

se den pila genom luften nästan lika snabb som tanken! – nu är den mindre än en meter från ditt ansikte! – på ett ögonblick är den borta! – nu fladdrar den från blomma till blomma för att läppja silverdaggen – nu är den en rubin – nu en topas – nu en smaragd – nu skimrande guld!

William Bullock (1773–1849) var också intresserad av kolibris. Under en resa till Mexico lyckades han fånga två hundra stycken, som han försökte frakta levande till England. Han matade dem med en lösning av socker och vatten under seglatsen hem, men varenda kolibri dog. Hemma i London lät han stoppa upp alla sina döda kolibris – ”Jag har bevarat omkring två hundra exemplar, på bästa möjliga sätt, och ändå är de bara en skugga av vad de var i livet”. Bullocks kolibris finns nu i ett stort kabinett på Natural History Museum i London.

hummingbirdsFin närbild på Bullocks kolibris, lånad härifrån. Där finns fler!

Man höll på och samlade på allt möjligt under den här tiden i England – till exempel var landet under en period slav under pteridomanin – ”the fern-craze”, ormbunksgalenskapen! Alla bara: ”ORMBUNKAR!!”, och drog ut i naturen på helgen och samlade (”Kolla William, jag hittade en vi inte har!”) och gick hem och torkade och pressade dem och la i nåt glasskåp. (Jag tycker verkligen att det är snyggt med ormbunkar, så jag är för detta!)

Samlartrenderna kom och gick lite – utöver ormbunkar var till exempel sjögräs hett ett tag, allt som kunde bo i ett akvarium, mossor… Viktorianska hushåll med anspråk på bildning hyste ofta – utöver sin ormbunkssamling –  en samling snäckskal, en samling fjärilar… och några uppstoppade fåglar. I bästa fall en kolibri!

Millais OrnitologenJohn Everett Millas, Ornitologen, 1865. – Titta nu på pappas nya kolibri! (Tonårsdottern till vänster bara: ”Kul…”)

Nu följer en kolibrilampa:

kolibrilampa

…och ett tips om att bildgoogla Martin Johnson Heade för lite kolibrikonst. Hej, hej.

5 kommentarer

Filed under dagbok

5 responses to “Hej, idag handlar det om kolibris!

  1. Vad roligt att du har börjat blogga igen! Hurra för kolibris (fast helst levande)!

  2. Vad roligt att du är tillbaka, du bloggar alltid så intressant och fint!

    Jag skulle trivts så bra i det viktorianska England; på en resa i sydtyska Alperna samlade jag ormbunkar och sankmarksväxter som jag torkade och pressade efter konstens alla regler (jag hade önskat mig en växtpress i födelsedagspresent) som jag sedan tog hem till Sverige och ordnade i album där jag skrev deras latinska namn (från början hade jag tänkt samla blommor, men jag hittade bara en enda som var fint utslagen, och i efterhand så visade det sig bättre att ha satsat på ormbunkarna för blomman såg rätt ledsen, skrumpen och framför allt oigenkännlig medan ormbunkarna såg precis ut som ormbunkar). Jag misstänker att detta mitt lilla herbarium var en direkt konsekvens av en viss samlarmani och den för min barndom mycket viktiga boken Amatörbiologen.

  3. Åh, först nu har jag sett att du är tillbaka – hurra, vad roligt! (jag tror också på bloggens år 2013!)

  4. Hurra för att du bloggar igen! Och vilken utsökt lampa.

Kommentera

