jag har skrivit om uppstoppade djur i Expressen idag!

African Elephant Group (Loxodonta africana, Proboscidea Elephantidae) and security guard. Taxidermy by Carl Akeley.

African Elephant Group (Loxodonta africana, Proboscidea Elephantidae) and security guard. Taxidermy by Carl Akeley2

Här kan man läsa min text. Den är lång, och det är underbart att jag över huvud taget får skriva om något så nördigt som det här, men ändå var jag inte ens i närheten av att få med allt kul och fint jag lärt mig om taxidermi den senaste tiden – jag har läst tre och en halv bok i ämnet och de gick inte att sammanfatta på de 8000 tecken jag ändå fick bre ut mig över (det är mycket på en kultursida!).

Jag hade velat skriva mer om Carl Akeley, mannen som skapade den afrikanska hallen på American Museum of Natural History (de två elefanterna här ovan är has verk); en Indiana Jones-liknande man som en gång dödade en leopard genom att köra ner sin ena näve i halsen på den, och uppfostrade en grön markatta i sin lägenhet på Central Park West.

Kuriosakabinetten och kolibrigalenskapen har jag redan avhandlat här på bloggen, eftersom mitt huvud liksom svämmade över av allt som inte skulle få plats i tidningen. Jag gissar att jag kommer att återkomma till ämnet taxidermi!

kattfikaKattungar på tebjudning, av Walter Potter.

djurböcker2

Dessa böcker är jättekul allihop! Men Rachel Poliquins The Breathless Zoo är finast. Rachel Poliquin är min nya förebild eftersom hon vet allt om taxidermi, har varit kurator för kul utställningar och driver den här fina sajten.

En annan fascinerande – och vansinnigt formgiven – sajt är den här – Taxidermy.net, ”your gateway to the fascinating world of taxidermy”. Där hyllades nyligen en nyss avliden legend inom fisktaxidermi: Ron Pittard från Oregon, som var banbrytande inom konsten att få fiskfjäll att se realistiska ut. ”Ron levde utan telefon för att inte röja sin vistelseort, eftersom efterfrågan var alltför stor på hans originella fiskkonst.”

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

