jag älskar mitt jobb

Hej, jag ska försöka blogga lite mer, och min strategi ska vara att inte skriva så mycket varje gång, och inte känna att jag måste redogöra för allt som hänt sedan jag skrev senast, utan bara uppehålla mig vid vad jag känner för att skriva just nu. Just nu känner jag för att skriva om mitt jobb. Så nu tänker jag göra det:

Jag har precis gjort färdigt webbpubliceringen av Axess Magasin nummer 7 2010, som man kan läsa om man klickar på länken. Det är ett jätteroligt nummer. Det handlar om eveolutionsperspektiv på konst och litteratur, vilket ni troligtvis aldrig har läst en text på svenska om förut. Världens auktoriteter på detta ämne har skrivit tematexterna. Johan Hakelius har skrivit väldigt roligt om Jennifer Paterson, som var en av damerna i matlagningsprogrammet Two Fat Ladies och Staffan Heimerson har skrivt väldigt bra om fotojournalistiken som är på utdöende. Cecila Garme analyserar valresultatet, Anne Brynolf skriver om lögner om vaccin och jag påbörjar en ny serie om konst.

Sedan jag började jobba på Axess för tre år sedan har jag varit med och publicerat texter av akademiledamöterna Per Wästberg, Peter Englund och Knut Ahnlund (och Frederik Stjernfelt från danska akademien), stora internationella namn som Christopher Hitchens, Alain de Botton, Bernard-Henri Levy, Roger Scruton och Nicholas Carr (vars text ”Is Google making us stupid?”, som en artikel i förra Filter är baserad på, fanns att läsa i svensk översättning i Axess redan för två år sedan). Jag har fått publicera texter av lärda män och kvinnor som Lars Gustafsson, Sture Linnér, Agneta Pleijel, Lars Lönnroth, Göran Hägg, Carina Burman, Eva Ström, Peter Luthersson, Thomas Steinfeldt, Hans Henrik Brummer och Anders Cullhed, av alltid läsvärda akademiker som Eva-Carin Gerö, Staffan Ulfstrand, Helene Lööw, Karin Johannisson, Lars Calmfors, Ann Heberlein, Dick Harrison, och självaste Lars Vilks!, och erfarna journalister som Per Svensson, Nathan Shachar, Staffan Heimerson, Kjell Häglund, Johan Hakelius, Jonas Thente och Niklas Ekdal, författare som Kristoffer Leandoer, Tomas Lappalainen, Einar Askestad, Torbjörn Elensky, Bengt Jangfeldt, Fredrik Ekelund och Jens Liljestrand. Och personliga favoriter som min älsklingsförfattare Per Hagman, den oefterliknelige Stig Larsson som varit min idol sedan jag var 20, min favorit-intellektuella kvinna i det här landet: Lena Andersson, den store äventyraren Axel Odelberg, samt otroligt coola Per Landin och Petra Östergren, som är två skribenter jag har mycket stor respekt för. Och därtill en yngre generation skribenter som Isabelle Ståhl, Elin Grelsson, Aron Lund, Johanna Paulsson, Tor Billgren, Helena Granström – och ytterligare hundratals namn som inte kommit med i denna uppräkning.
 
Jag läser i Pressbyråns SID-tidning om New York Review of Books, den är jättebra säger Daniel Sandström, Jessica Gedin och Jan Eklund. I varje nummer av Axess har vi en mycket omfattande recensionsavdelning, den största i Sverige skulle jag tro (22 sidor i senaste numret), med nyutkommen svensk och utländsk facklitteratur. Ofta recenserar vi böcker före både New York Review of Books och TLS.
 
Plus att vi har landets mest stridbara (tillika produktiva  – fyra blogginlägg under gårdagen!) chefredaktör i Johan Lundberg.

Jag kände bara att jag ville uppmärksamma er på detta, eftersom ingen annan gör det. Det var allt. Hej, hej.

7 kommentarer

Under dagbok

7 svar till “jag älskar mitt jobb

  1. Axess är revolutionerande för svensk media och kultur – och har nu även gjort intryck på en mycket kritisk person, nämligen min pappa. Jag får inte behålla tidningen själv längre! Men jag delar gärna med mig, fler Axessläsare är ju bara fördelaktigt.

    Väldigt bra (och snyggt!) nummer, som alltid.

  2. Erik

    Utmärkt blogginlägg. Jag ska köpa senaste numret och se vad jag tycker.

  3. Jenny Maria

    ”fotojournalistiken som är på utdöende” – jag önskar någon kunde berätta sådant för mig.

  4. Åh, det låter som ett jätteintressant tema. Ska läsa nu.

  5. 1. Gillar din rubrik, gillar människor som fâr älska sina jobb, mycket inspirerande.
    2. Tycker du gör helt rätt i att uppmärksamma om bra tidning, mig uppmärksammade du till den grad att jag nu skrivit under för en fyranummers testprenumeration. Tack!

  6. Ping: Bättre än Nyrob? - Sidbloggen

  7. Karin

    Ville bara säga att jag är glad att ha hitat din blogg och skulle kunna sitta många timmar och läsa gamla inlägg. Men det FÅR jag inte för jag MÅSTE ju jobba… (syns det hur länge man är inne… ? :) )

Lämna en kommentar