vidlyftig representation, strippor och champagne*

Nu är det visning igen i mitt trapphus, men av en annan lägenhet – den mittemot min, som är exakt likadan fast spegelvänd. Inga doftljus där av vad jag kunde se, utan vanliga levande ljus mitt på dagen, i några fina empirljusstakar och en karaff med vatten och apelsin på balkongen. Vad fint alla har det i det här huset. Jag kanske också skulle ha det fint om inte hälften av min inredning utgjordes av högar av olika typer: papper, böcker, kläder. Det mesta går att skyffla in i ett skåp eller under sängen när det kommer besök, men det är värdelöst att leva så här: så fort jag öppnar en skåpsdörr rasar det ut saker. Inte ens köpstopp hjälper, fyra böcker har kommit till mig utan kostnad denna vecka (pga jobb! Inte för att jag är en person som förses med gratissaker – tyvärr, jag skulle gärna sponsras av ett klädmärke till exempel, gärna Max Mara), jag har helt enkelt för lite utrymme.

Idag läste jag den tredje texten om ”I love Dick” i DN, jag förstod att det skulle bli så här. Carina Rydbergs ”Den högsta kasten” som den nämns tillsammans med i DN idag är mycket bättre. Jag läste ”I love Dick” för att jag ville förstå vad det var som var feministiskt med den: när blir en roman en feministisk roman? tänkte jag – men det fattade man snabbt i just det här fallet. Men jag undrar fortfarande när en roman i allmänhet blir en feministisk roman! Är ”Den högsta kasten” en feministisk roman? Är min kommande roman en feministisk roman? Jag har en känsla av att en kvinna måste vara besatt av en man på rätt sätt för att det ska vara feministiskt? Alla romaner om kvinnor som verkligen vill ha en viss man är väl inte feministiska? Måste romanerna själva säga att de är det? Är det självklart att de är det för att de säger det? Om de säger att de inte är det, kan de vara det ändå?

 

*De sa detta på P1 medan jag satt och funderade över en rubrik och har ingenting med själva blogginlägget att göra! Sorry för falsk marknadsföring. Det gäller vad SF har haft för sig i Cannes och låter som en låt med Lustans Lakejer.

8 kommentarer

Under dagbok

8 svar till “vidlyftig representation, strippor och champagne*

  1. L.

    1. Gillar helheten!
    2. Har ej hört talas om ”I love Dick” och tänker inte googla heller — gick in här för jag skulle leta upp Hunting high and low, har den inte nån annanstans och den funkar av någon outgrundlig anledning så bra när jag ska hitta rätt fokus.
    3. Vill gärna läsa din kommande roman, sen kan jag ev. uttala mig om den är feministisk eller inte. Går det att skriva upp sig på nån lista? (Får fortfarande katalog från ditt förlag men de har ändrat inloggning och jag kan ej med att beställa nåt ex där nu. Du fattar säkert grejen med det, åtminstone ungefärligt.)

  2. Anne-Marie

    Ja, vad gör en roman feministisk? Jag tycker den är det om den är skriven med kvinnlig blick, från en kvinnas perspektiv. Men det är ju vad jag tycker, ingen vedertagen bedömning. Det finns ju ganska många romaner som är skrivna ur kvinnligt perspektiv, även riktigt gamla sådana som t ex Jane Austens. Men det är ont om sådana filmer.

  3. Nilsson

    Riktig litteratur passar inte in i några ismer!

  4. Läser din Den andra kvinnan. Visst är det fel att tro att Hon i boken är du.
    men det blir ju nog ofta så.
    Kan bara spontant säga, att efter att ha förkastat några romaner senaste veckan p g a trist språk och ointressanta intriger: äntligen en bok som går att läsa, som når mej, där jag känner igen mej i Hennes ensamhet, den eviga…. Vackert och intressant!

  5. Larsson

    Lite(eller en hel massa faktiskt) of topic, men kom inte på någon annan stans att fråga så gör det här. Om man planerar att besöka Bokmässan och där inte skulle ha någonting emot att springa på dig Therese, vilken dag och monter är i så fall att rekommendera?

  6. Thomas roth

    Jag funderade häromdagen på att köpa din senaste bok och igår läste jag recensionen av den danska utgåvan av ”Den andra kvinnan”. jag tog detta som ett tecken och gick genast till Hedengrens och köpte Aftonlandet..
    Thomas Roh

  7. Mr Rude

    Går ögonaböj att köpa Aftonland pga de recensioner jag sett samt att du har den goda smaken att i detta blogginlägg referera till Lustans Lakejer.

  8. Mr Rude

    Har nu botaniserat bland gamla blogginlägg och inser att du inte bara tycker om Lustans, utan även Mockba Music. Jag är överväldigad.

Lämna en kommentar