lördag, jag har inte läst DN

Goddag, det är fullt med ludd i luften idag, vad är det? Det måste vara ett träd som släppt ifrån sig det,  för det är mindre och luddigare än maskrosludd, och det är överallt: jag stod på tunnelbaneperrongen vid Telefonplan och det var snudd på apokalyptiskt, en extrem luddtäthet i luften och det är ganska luddtätt här utanför mitt fönster mot gården också. Jag var på Konstfack och tittade på utställningen och jag orkar inte skriva något särskilt om den känner jag, det var en massa konstruktioner av obehandlat trä, det var grafisk perfektion och lukt av svett samt ett mycket homogent klientel, mycket luggar, glasögon, randiga tröjor, kavajer med upprullade ärmar – jag vill också ha en kavaj med upprullade ärmar, en grå, och nu har jag dragit land och rike runt på jakt efter den, den får inte vara för dyr och den ska som sagt vara grå. Idag har jag sett svarta kavajer, vita kavajer, ljusblå, röda, beiga, nudefärgade (vilket jag tror är detsamma som ”hudfärgade”, men jag vet faktiskt inte om engelskan gör det hela ett dugg mer politiskt korrekt: det är ju fråga om färgen hos en naken vit person, men ordet ”nude” verkar ha slagit igenom i modevärlden, det är bara att slå upp närmaste Sofis mode…) – – – inte en enda grå, mer än en sydd i gråmelerat sweatshirttyg, men det var ju inte riktigt vad jag var ute efter.

Jag har läst senaste Vanity Fair, det får mig att känna mig… typ internationell. Det är ett mycket fascinerande reportage i den: Bruce Weber har fotograferat en massa extremt rika unga människor; arvtagare och arvtagerskor till imperier, här kan man kolla. Mest fascinerad är jag av den här tjejen: prinsessan Elisabeth von Thurn und Taxis, vars pappa var en prins Johannes, ”whose family invented the postal service in Europe in the 14th century and were postmasters for the Holy Roman Empire” – !!!!! Tänk att gå ut i världen och ha det där i ryggen liksom. – Du är bara avundsjuk. – Ja GUD!!! Jätteavundsjuk!!! Fast snyggast av de rika barnen tycker jag att dessa är:

snygga syskon

De är syskon och ser ut som en Ralph Lauren-reklam. Plus att man (/jag) får lite… ehrm, Blå lagunen-vibbar av dem… eller ni vet… Dreamers-vibbar, Charles & Camilla*-vibbar… men det kanske bara är min sjuka hjärna. På tal om sjuka hjärnor, jag såg Pianisten igår, Elfride Jelinek-Pianisten, jag har inte sett den förut, den var ju jättedålig. Jag fattade ingenting. Eller liksom, jag tyckte inte att det fanns någonting att fatta. En pianolärarinna med ett osunt förhållande till sin mamma gjorde konstiga saker och sedan tog det slut – jag tyckte att den var helt platt. Kan någon förklara vad som är bra med den? Om det nu är något som är bra med den.

*Obs, referens till The secret history, inte till brittiska kungahuset.

9 kommentarer

Under dagbok

9 svar till “lördag, jag har inte läst DN

  1. Hej hej! Häromdagen var jag ute och cyklade och DET VITA LUDDET var överallt! Helt bisarrt, jag blev tvungen att stiga av och gå med nedböjt huvud istället för att cykla, för det gick helt enkelt inte att hålla ögonen öppna. Helt otroligt, kan inte minnas att det varit så extremt något annat år. Antagligen har väl förutsättningarna genom väder och vind varit optimala just i år. Förresten tror jag att jag luskat ut vad det är, nämligen poppel. Eller poppelfröbollar eller vad det nu kan tänkas heta om det ska vara exakt.

  2. Mangan

    Rilkes Duinoelegier är tillägnade prinsessan Marie von Thurn und Taxis-Hohenlohe (någon har kallat hennes långa, dubbla efternamn ‘operettmässigt’). Hon hade ärvt slottet Duino vid Adriatiuska havet där Rilke, som hennes gäst, mötte inspirationens ängel och inledde nedskriften av verket.

  3. Moa

    Jag gissar på lindludd. Det växer en massa lindar (och inga andra träd) på Karlskronaplan i Malmö, och där är alltid pintjockt med ludd i maj-juni. Tänker att det även i Berlin borde finnas mer lindar än popplar, fast jag vet inte.

  4. Ja, det kanske är lind! Jag gjorde mest en snabb googling; vad är det för ludd som flyger runt i Berlin? – och fick framför allt fram poppel, som jag hittills betraktat som ett stillsamt träd! Most disturbing. Helt klart värt att undersökas närmare.

  5. Å, jag gjorde en snabb felläsning och trodde att du skrev att kavajerna var nudel-färgade. Helt underbart! Dessutom typ exakt den färg som ”nude” motsvarar antar jag… Kan vi inte bara döpa om det till nudel?

  6. Eva Ström

    Det är poppel-ludd, det verkar finnas ovanligt mycket i år. I går såg jag så mycket att man närmast kunde stoppa madrasser, det hade lagt sig nästan i drivor vid trottoarkanterna.

  7. Här i Jönköping flyger också omkring något i en mängd som jag aldrig har varit med om – men mina källor kallar det för videkissar eller sälg. Det är som sagt överallt, man får det på kläderna, i näsan, i ögonen.

  8. Nej Pianisten är inte världens mest lättförståeliga film. Det kändes mest som en lek med tabun. Äldre kvinna (hjärta) yngre man + bdsm + perfektionism och finkultur + elak mamma. Det är väl så det hade blivit för Snövit också ifall hon inte flyttade hemifrån till de sju dvärgarna. Budskapet blir kanske: elaka mammor skapar elaka döttrar.

  9. PG

    Jag tänkte nog att Pianisten handlar om Österrikes förljugna borgerlighet och oförmåga att göra upp med sitt förflutna. Kanske också faran med idealismen som kompass (i boken understryks Hitler-jugend vibbarna hos Walter…). Nåt sånt. Hade svårt för första titten, föll för den andra. Haneke som regissör är hur som helst värd fler chanser!

Lämna en kommentar