nytänkande rubrik

Äsch, allt som är bra befinner sig inte alls på gränsen, det där är sånt jag skriver efter en god middag och några glas vin. Det finns saker som är bra som inte alls befinner sig på gränsen till kitsch, även om mycket av det som är bra faktiskt gör det: ligger och guppar där på gränsen till det för myckna, sentimentala, klyschiga, överdrivet vackra och lätt genanta. Tycker jag tycker jag tycker jag.

Roligt hos Karin Stensdotter som har sett på Babel: ”Det såg helt enkelt ut som en sändning där man tagit in ett par hemlösa och piffat upp dem”, och fint hos Peter Englund: ”Vår kontemplation av skönheten är mera oegennyttig än vår tillbedjan av kärleken”, osv – nåt att bita i. Jag fick Ord & Bild med posten, de har tema ”Människan efter människan”, det handlar ”transhumanism”, ”att lyfta människan ur hennes naturgivna begränsningar” – också väldigt Michel Houellebecq, fast mer Refug än Konkurrens till döds, non? Hittills är Konkurrens till döds som en blandning av The Office och American Psycho. Jag kanske skulle behöva tänka på något nytt? Ja. Läsa Ord & Bild är kanske det sista jag borde göra? Ja. Ja, ja, ja!

 

babel

UPDATE: Nu har jag också sett på Babel, jag tycker att det var ett ovanligt kul avsnitt. Även om hälften av de samtalande såg lite… ostylade ut, ja – men både Björn Wiman och Daniel Sjölin var fina i håret, SVT har en bra hårperson, ja? Som rufsar till de medverkandes hår lite klädsamt? Plus att Björn Wiman sa bra saker, som att han tycker att samtidskonsten verkar vara ”en enda stor brottsprovokation” och ”Vi sitter fast i en tankefigur: /…/ Provokation är positivt. Varför är det det? /…/ Det mest provokativa kanske är att vara lika oprovokativ som… Kay Pollack. Att vara god och sprida kärlek [litet förvirrat skratt från publiken]. I vissa delar av kulturlivet är det här det mest provokativa man kan ägna sig åt.” Här kan man titta.

3 kommentarer

Filed under dagbok, litteratur

3 responses to “nytänkande rubrik

  1. majvor

    Tittade in på Babel men blev bara så TRÖTT på tjafset – men erkänner genast att jag bara såg den första minuten, eller två, och tänker därför inte ha någon åsikt om avhandlade åsikter…

    men kolla här!!

    http://www.youtube.com:80/watch?v=f09lQ8Q1iKE

    sådan konst blir jag lycklig av, bl.a. den har verkligen något att säga

  2. Jag har en teori som jag länge närt och som jag tror är sann om att all konst är som bäst precis innan den faller ner i Hötorgsträsket. Sentimental, grandios och så vidare men alltid lite, lite behärskad.

    Ingmar Bergman är ett lysande exempel på någon som mästerligt balanserar på den där linjen.

  3. Therese

    Jenny Maria, precis vad jag brukar tänka också :)

Kommentera

